Je rok 2020, kreativite sa medze nekladú. Webstránky naberajú rôzne formy, majú kreatívne dizajny či originálne prvky, ktoré iné webstránky nemajú. Avšak zamysleli ste sa nad tým, čo si na stránke všimne človek ako prvé? 

Existuje mnoho štúdii, ktoré skúmajú to, čo naše oči sledujú na webe ako prvé a čo ľudí najviac zaujíma. Poďme si teda povedať pár tipov, ktoré vám pomôžu bližšie pochopiť vašich čitateľov.

 1. Horný ľavý roh webstránky získava čitateľovú pozornosť ako prvý

Keď príde človek na webstránku, jeho pohľad sa začína pohybovať práve od ľavého horného rohu. To dokazujú štúdie od Eyequant aj Yahoo. Tým pádom by malo byť to najdôležitejšie vľavo hore a vpravo dole sa odporúča umiestniť vaše “call to action”. 

 2. Ľudia v Googli si pozerajú len prvé výsledky vyhľadávania

Je faktom, že pokiaľ vo vyhľadávaní nie ste prvý, druhý či tretí, je oveľa menšia šanca, že si vaše webstránky niekto odklikne. Podľa štúdie od Googlu ľudia našli medzi prvými výsledkami vyhľadávania to čo hľadali, tým pádom už nemuseli hľadať nižšie. Je ťažké sa dostať na prvé priečky vyhľadávania, preto je dôležitá práca s kľúčovými slovami.

 3. Používajte kvalitné veľké obrázky 

Kvalita obrázkov, ktoré webstránky majú je dôležitým faktorom pri upútavaní pozornosti nášho čitateľa. Rozmazané malé obrázky nie sú tak lákavé ako príťažlivé veľké. Taktiež bolo dokázané, že ľudia, ktorí vyzerajú ako model či modelka prilákajú viac pozornosti ako “normálny človek”.

 4. Dominantné nadpisy

Štúdie potvrdili, že nadpisy sú na stránkach prvá vec, ktorá upúta našu pozornosť, najmä pokiaľ sú ešte aj v ľavom hornom rohu. Ľudia zvyčajne “skenujú” nadpisy, ale neprečítajú si ich celé, len pokiaľ ich zaujme prvé slovo. Vtedy čítajú ďalej. 

 5. Prekvapenie- ľudia ignorujú bannery

Bannery sa ukázali ako úplne neefektívne. Moderný svet to s nimi trochu prehnal a my sme sa tomu prispôsobili- naučili sme sa ich ignorovať a spájať si negatívne pocity so značkou, ktorá ich používa. 

 6. Ozdobné fonty písma sú ignorované 

Tak “cool” ako si myslíte, že font písma je, by ste ho nemali používať. Nové alebo iné ozdobné štýly písma sú pre ľudí ťažko spracovateľné, čím strácate ich už tak krátku pozornosť.

A čo webstránky na mobile?

  1. Udržiavajte obsah na stránke krátky a jednoduchý. Na čítanie dlhých odstavcov je potrebné sústredenie, ktoré väčšina používateľov mobilu nemá.
  2. Mobilní používatelia viac vnímajú vizuálnu stránku webu, ako text či obsah. 
  3. Používatelia venujú najviac pozornosti hornej časti displeja.